Veelgestelde vragen

Om je te helpen snel antwoorden te vinden

Boekingsproces
Hoe lang moet ik wachten op mijn boekingsbevestiging?

In de meeste gevallen worden boekingen binnen een paar uur bevestigd, maar soms kan het tot 24 uur duren. We vragen een bevestiging voor elke huurauto om mogelijke technische problemen te voorkomen.

Waar kan ik de status van mijn boeking vinden?

Controleer de status van je boeking op de pagina Boekingen (je wordt daar automatisch naartoe doorverwezen nadat je een boeking bij ons hebt gemaakt).

Wat betekent de status "Wachtend"?

We moeten de beschikbaarheid van het voertuig nog bevestigen met de verhuurder. Zodra dit bevestigd is, sturen we direct een bevestiging.

Wat betekent de status "Geweigerd"?

Helaas kon de verhuurder de beschikbaarheid van het gevraagde voertuig niet bevestigen. We zullen binnenkort contact met je opnemen om alternatieve opties te bespreken. Als je daar niet tevreden mee bent, kun je je boeking annuleren. Vooruitbetalingen worden binnen 10 kalenderdagen teruggestort op je rekening (afhankelijk van je bank).

Wat is een voucher?

De voucher is een bevestiging van de huur die wordt gebruikt om aan te tonen dat u het voertuig hebt gereserveerd en vooruitbetaald. Het bevat leveringsinstructies, huurvoorwaarden en contactgegevens van zowel de klant als de verhuurder

Waar vind ik mijn tegoedbon?

Uw Voucher wordt als bijlage bij de bevestigingse-mail gevoegd wanneer uw autohuur wordt bevestigd. U kunt hem ook downloaden van uw boekingspagina zodra de boeking is bevestigd.

Voertuig info
Krijg ik het exacte voertuig dat ik heb geboekt?

Verhuurders doen hun best om de exacte auto te leveren die je hebt geboekt, maar ze kunnen een specifiek automodel NIET garanderen (laat terugkerende auto's, schade op het laatste moment). Door veranderende omstandigheden kan het zijn dat je een model krijgt uit dezelfde autoklasse.

Wat betekent "of vergelijkbaar"?

Soms garandeert de autoverhuurder alleen een bepaalde categorie auto's en niet een specifiek merk en model. Autoverhuurbedrijven groeperen verschillende auto's in dezelfde categorie die dezelfde kenmerken moeten hebben als bevestigd op het moment van boeken. Dergelijke auto's worden gelabeld met "of soortgelijk" naast het merk en model en de details worden weergegeven wanneer u met de muis over de auto beweegt.

Soorten verzekeringen
Wat is WA of wettelijke aansprakelijkheid?

Als u andere weggebruikers verwondt of iemands eigendom beschadigt terwijl u rijdt, betaalt de WA-dekking deze kosten. In de meeste landen is een WA-dekking wettelijk verplicht. TPL dekt geen schade aan de huurauto van de bestuurder zelf. Ook diefstal van de auto wordt niet gedekt.

Wat is CDW of Collision Damage Waiver?

CDW vermindert uw aansprakelijkheid voor uw eigen huurauto als u een ongeluk veroorzaakt (het is dus uw schuld). Meestal bepaalt CDW het maximumbedrag dat je moet betalen voor mogelijke schade. Zonder CDW zou je aansprakelijk kunnen zijn voor de volledige kosten van de huurauto als deze beschadigd raakt. Met CDW hoef je niet de volledige reparatiekosten te betalen, maar draag je bij aan de reparatiekosten tot een afgesproken niveau. Vaak worden wielen, banden, glas, onderzijde carrosserie, dak, sleutels, sloten en antennes niet gedekt door de CDW.

Wat is Theft Protect of TP?

TP beperkt je aansprakelijkheid in het geval dat de huurauto wordt gestolen. Gewoonlijk bepaalt TP het maximumbedrag dat het autoverhuurbedrijf je in rekening zal brengen voor het vervangen van een gestolen auto of het herstellen van de schade van een poging tot autodiefstal.

Wat is Super Collision Damage Waiver (SCDW) of Full Damage Waiver (FDW)?

SCDW en FDW dekken meestal die onderdelen van de auto die niet onder de standaard CDW vallen, zoals ruiten, wielen of banden. Ze kunnen ook de borg en/of het eigen risico verlagen, zodat je een lagere borg moet achterlaten bij het ophalen of zelfs helemaal niets hoeft te betalen voor schade.

Wie zorgt voor de verzekering?

De verzekering wordt altijd verzorgd door de verhuurder.

Waarborgsom
Wat is een waarborgsom?

Verhuurders dekken zich in voor eventuele autoschade of toekomstige kosten, zoals administratiekosten, ontbrekende brandstof, parkeerboetes/boetes voor snelheidsovertredingen en het eigen risico van de CDW. Daarom wordt u in de meeste gevallen gevraagd om een borgsom achter te laten wanneer u de auto ophaalt, zodat u zeker weet dat de auto veilig wordt teruggebracht.

Wat is een eigen risico?

Eigen risico is het maximale bedrag dat je moet betalen voor mogelijke schade. Als uw eigen risico bijvoorbeeld 200 euro is en de schade aan de carrosserie bij inlevering 1.000 euro bedraagt, hoeft u slechts 200 euro te betalen. De overige 800 euro wordt gedekt door de verzekering. Het eigen risico voor elke auto staat in de overeenkomst met de autoverhuurder.

Wat is het verschil tussen de waarborgsom en het eigen risico?

Een waarborgsom is een bedrag dat gewoonlijk bestaat uit een eigen risico en een kost voor mogelijke toekomstige uitgaven (kosten, ontbrekende brandstof, snelheidsovertredingen tickets, boetes). Een eigen risico is een bedrag tot waar je verantwoordelijk voor bent in het geval van schade aan de auto.

Wanneer wordt de borg terugbetaald?

Het borgbedrag wordt vastgehouden voor de duur van de huur. Het wordt gedeblokkeerd of terugbetaald bij veilige inlevering van het voertuig of binnen 10 tot 28 dagen na inlevering, zolang er geen extra kosten zijn voor de verhuurder.

Mijn boeking wijzigen
Hoe kan ik mijn boeking wijzigen voordat de huur is begonnen?

Neem rechtstreeks contact met ons op via e-mail of telefoon. We zullen je verzoek evalueren, controleren of de wijzigingen mogelijk zijn en je boeking bijwerken. Afhankelijk van de aard van de wijzigingen kunnen er extra kosten ontstaan. Het verwerken van wijzigingen kan tot 24 uur duren.

Hoe annuleer ik mijn boeking?

Om je boeking te annuleren, log je in op Mijn boekingen en klik je op Annuleren. Als je een boeking annuleert vóór de No-refund periode, wordt je vooruitbetaling volledig terugbetaald.

Problemen bij afhalen
Waarom moet ik bij afhalen een huurovereenkomst tekenen?

De huurovereenkomst die u ondertekent met het verhuurbedrijf is onderhevig aan de huurvoorwaarden en de wetgeving van het land waar u huurt. Lees de huurvoorwaarden van de overeenkomst zorgvuldig en zorg ervoor dat u ze begrijpt en ermee akkoord gaat.

Mijn vluchttijd is gewijzigd

Als uw vluchttijd of vluchtnummer is gewijzigd, moet u de verhuurder zo snel mogelijk op de hoogte brengen van de actuele informatie.

Gereserveerde voertuig is in slechte staat bij het ophalen

Controleer de auto grondig op eventuele onvolkomenheden bij het ophalen en stel de autoverhuurder op de hoogte van eventuele problemen. Maak foto's van de huurauto voor het ophalen en na het inleveren zodat er geen verwarring kan ontstaan over de staat van de auto bij terugkomst. Eventuele schade aan de auto kan van invloed zijn op uw Eigen Risico als dit niet voor de huur wordt opgelost. Bewaar altijd alle papieren die u hebt gekregen.

Problemen bij het inleveren
Wat moet ik controleren bij het inleveren?

Zorg ervoor dat de vertegenwoordiger van de autoverhuurder de inlevering aftekent (zorg ervoor dat de huurovereenkomst is afgetekend door de autoverhuurder).

Wat gebeurt er bij teruggave na schade?

Dat hangt af van de verzekering die je hebt. Als er schade is, breng dit dan onder de aandacht van de vertegenwoordiger. Vraag hem naar de kosten die hij nodig acht en laat die schriftelijk vastleggen. In de meeste gevallen brengt de verhuurder de schade in rekening door een deel van de borg in te houden. Laat jezelf altijd voldoende tijd voor de vlucht om terug te keren.

Kan ik de auto later terugbrengen?

Als je de auto niet op de afgesproken tijd kunt inleveren, informeer dan de autoverhuurder. Het is misschien mogelijk om de auto iets later dan afgesproken in te leveren.

Als ik de auto eerder inlever, krijg ik dan geld terug voor ongebruikte dagen?

In de meeste gevallen geven autoverhuurders geen geld terug voor het eerder inleveren van de auto dan afgesproken.

Andere
Kan ik de landsgrenzen overschrijden met een huurauto?

Sommige autoverhuurders bieden de mogelijkheid om de grens over te gaan, andere niet. Als het overschrijden van de grens is toegestaan, kunnen extra kosten in rekening worden gebracht voor extra verzekeringen, belastingen, enz. Je moet de autoverhuurder informeren over het overschrijden van grenzen, anders kan je verzekering ongeldig worden. Vraag advies over de rijgebieden/landen die je van plan bent te bezoeken.

Wat is een kilometerbeperking?

Sommige autoverhuurders beperken het aantal kilometers per dag of per huurperiode. Extra kilometers moeten bij terugkomst worden betaald, tenzij u Unlimited Mileage hebt gekocht bij uw reservering.

Kan ik een auto laten bezorgen en ophalen?

Ja, maar er kunnen extra bezorgkosten van toepassing zijn, zowel bij het ophalen als bij het terugbrengen. Sommige bedrijven bieden gratis bezorging aan op bepaalde plaatsen wanneer de huurperiode langer is dan een bepaald aantal dagen.

Wat wordt er van de extra bestuurder verwacht?

De extra bestuurder moet aan dezelfde eisen voldoen als de hoofdbestuurder. Elke extra bestuurder moet aanwezig zijn bij het ophalen van het voertuig, in het bezit zijn van zijn documenten en geregistreerd staan in de huurovereenkomst.

Kan ik een voertuig huren met extra's?

Ja, optionele extra's moeten worden aangevraagd tijdens het boeken en de bijbehorende kosten worden weergegeven indien beschikbaar.

Hoe kan ik een beoordeling achterlaten na de huur?

Ga na afloop van de huur naar uw boekingspagina en klik op "Laat een beoordeling achter" om uw ervaring te beoordelen. Als u problemen wilt bespreken die zich tijdens uw huurperiode hebben voorgedaan, neem dan contact met ons op en laat de kwestie onderzoeken.