Toen ik eind februari 2023g. op vakantie in de VAE aankwam, besloot ik een auto te huren en rond de naburige emiraten en Dubai zelf te reizen. Van tevoren las ik forums over hoe en via welke bedrijven je het beste een auto kunt huren (de moeilijkheid zat hem vooral in het ontbreken van een creditcard die in de VAE werkt om een aanbetaling te doen en te zoeken naar bedrijven die met Russische kaarten werken). De keuze was tussen twee bedrijven, maar na het vergelijken van de prijzen koos ik voor LocalCarHires.com. Ik boekte een auto met aflevering bij het hotel de volgende dag, ontvangst en teruggave van de auto in 1,5 week verliepen zonder problemen (bij ontvangst en aflevering maakten ik en een vertegenwoordiger van het lokale verhuurbedrijf elk op zijn telefoon een foto van de auto van binnen en buiten, controleerden de kilometerstand en de hoeveelheid benzine en ik betaalde uiteindelijk voor de tolwegen in de VAE). Maar omdat ik geen geldige creditcard had, betaalde ik de borg contant (AED 1500). Terugbetaling door het lokale verhuurbedrijf werd beloofd binnen 3 weken op mijn bankrekening of via een overboekingssysteem. Toen ik thuiskwam en wachtte op de deadline om mijn aanbetaling terug te betalen, schreef ik de vertegenwoordiger van het lokale verhuurbedrijf over de deadline om mij mijn aanbetaling terug te sturen. Ik gaf hen mijn bankrekeningnummer (Raiffeisenbank aanvaardt SWIFT-overschrijvingen vanuit VAE) en de tweede manier via geldtransfersysteem CONTACT (er zijn ook punten van aanvaarding in VAE). Maar toen antwoordde het lokale bedrijf in de correspondentie op WhatsApp dat verzenden via SWIFT naar Rusland niet mogelijk is, en het systeem KONTAKT kennen ze niet en kunnen ze alleen Western Union aanbieden (dat geen overschrijvingen naar Rusland accepteert). De correspondentie met hen duurde 10 dagen en werd uiteindelijk gereduceerd tot mijn jaarlijkse vraag "Wanneer krijg ik mijn aanbetaling terug?" en het antwoord van het lokale verhuurbedrijf "We zijn bezig met dit probleem". De dialoog over terugbetaling was in een impasse geraakt. Dus besloot ik hulp te zoeken bij LocalCarHires.com, het bedrijf via welke ik mijn auto ter plaatse had geboekt. Na mijn uitleg over het probleem met de terugbetaling van de aanbetaling, nam de ondersteuningsdienst contact op met het lokale verhuurbedrijf en binnen drie dagen betaalde het lokale bedrijf mijn aanbetaling terug (via het geldoverboekingssysteem CONTACT, er zijn genoeg geldoverboekingspunten in de VAE, waaronder het populaire Al Ansari Exchange-netwerk in bijna alle winkelcentra). In mijn situatie was het alleen al het feit dat ik de auto via een groot verhuurbedrijf had geboekt niet voldoende om de plaatselijke bevolking mijn borg te laten wassen.